Svar: Vægt hos pige på 2.5 år.
24. november 2015
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeres datter ligger umiddelbart højt på kurven - hun er en stor pige i forhold til sin alder, og det er sandsynligvis derfor, at jeres læge har reageret.
Jeg er helt enig med jer i, at det er synd at fjerne mellemmåltiderne fra jeres datter. Hun skal naturligvis have lov til at få et lille sundt måltid, så hendes energibehov bliver dækket. Samtidig er det synd for hende, hvis hun skal sidde og se på, at de andre børn spiser - og hun så ikke selv må få noget.
Du skriver, at I spiser sundt, og at hun ikke får slik eller lignende. Det lyder som om, at I er meget opmærksomme på hendes kost. Det lyder også som om, at hun bruger sig selv rigtig meget motorisk, hun løber, cykler, går til gymnastik osv. og er jo en lille pige på kun 2.5 år - der er gang i den:)
Jeg synes faktisk, at I bør få en henvisning til en diætist. Hvis jeres læge er bekymret for jeres datters vægt og mener, at hun er så overvægtig, at hun skal sættes ned i madindtag, så burde lægen kunne henvise til en diætist. Jeg tænker, at selvom I måske spiser sundt, så kunne en diætist måske vejlede jer i, hvordan maden måske kunne sammensættes mere hensigtsmæssigt, eller I kunne få en konkret madplan, som I kunne følge, så jeres datter får det hun skal have og ikke går rundt og føler sig sulten...
Sundhedsstyrelsen har i september 2015 udgivet en ny vejledning til læger og sundhedsplejersker om monitorering af børns vækst 0-5 år. Her er der blandt andet fokus på opsporing af overvægt hos mindre børn, og det anbefales, at man fra 2 års alderen går ud fra "BMI-for-alder-kurver". Jeres datter har en høj BMI. I skriver, at hun måler 94 cm og vejer 19 kg og er 2.5 år - jeg har lavet en BMI-måling på sundhedsstyrelsens hjemmeside enletterebarndom.dk - her måles hendes BMI til 21.5. De skriver blandt andet, at en 2.5-årig pige med et BMI-tal på over 19,57 er svært overvægtig. Der står også, at en 2.5 årige pige på 94 cm ikke bør veje mere end 15,7 kg for at være normalvægtig.
Jeg kan godt forstå, at I synes, det er svært - for hvad er det lige, at I skal lave om, gøre anderledes? Derfor synes jeg, at det vil være helt relevant, at I taler med en diætist.
Jeg vil sende sundhedsstyrelsens vejledning i en separat email, så kan I se, hvad de skriver :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske